Forfatter
Projektet Handed On består af en melodibog og et videoprojekt, hvor Dreamers’ Circus præsenterer 58 stykker musik baseret på traditionelle melodiformer. Langt de fleste af disse melodier er skrevet til formålet og har ikke været udgivet tidligere. Melodierne er i bogen og videoerne på pædagogisk vis inddelt i fire forskellige niveauer. Intentionen er, at Handed On ses som en nutidig tilføjelse til det eksisterende folkelige og traditionelle repertoire af dansk og nordisk musik.
Jeg er konsulent på materialet.
Undervisningsmaterialet til Ensemble Storstrøms forestilling Lille og Lykkekatten - med musikken på eventyr - er blevet til i et samarbejde med LMS - Levende musik i skolen under projektet Smag for klassisk.
Musikken er Ravels La mère l'oye til et eventyr af Camilla Hübbe.
De betagende illustrationer er skabt af Simon Væth.
DR Musikariet har med Mathias Madsen Munch som komponist skabt en musikfortælling, RAGNAROK, som handler om overgangstiden mellem troen på de gamle, nordiske guder og kristendommens ankomst til Danmark.
Kampen mellem det gode og det onde - og overgangene mellem gammel og ny tro beskrives musikalsk og i fortælling fra scenen i en forestilling, hvor eleverne inddrages som aktører undervejs.
Jeg har skrevet de to undervisningsmaterialer til henholdsvis indskoling og mellemtrin.
Odense Symfoniorkester har skabt endnu en
fascinerende og medrivende forestilling for mellemtrin/valgfag:
Violiner i vandland
Og hvad har et symfoniorkester og et vandland til fælles?
Ja, det foldes ud i løbet af forestillingen med hjælp af musikhistorie og udklædningsentréer.
Og ikke mindst spiller Odense Symfoniorkester en sprællevende og engageret koncert som deltager i forestillingen.
Jeg har skrevet undervisningsmaterialet, som følger forestillingen.
Skolekoncerter
Open Orchestra
Virtual Reality & klassisk musik
Jeg var med hele vejen, da Copenhagen Phil lancerede deres nyeste koncept for skolelever: Jeg skrev undervisningsmaterialet, og jeg var testpilot på at introducere klassisk musik sammen med VR-briller for københavnske skolebørn..
5. og 6. klasser fik vilde oplevelser, og der var ikke ét ondt ord om klassisk musik undervejs.
I samarbejde med Alinea og Det Kongelige Teater har jeg skrevet det flerfaglige undervisningsmateriale om operaen La bohème og balletten Napoli for mellemtrinnet. Materialet findes på Alineas undervisningsportal.
Napoli: kortlink.dk/alinea/24xey
La bohème: kortlink.dk/alinea/264mz
Foto: Miklos Szabo
Jeg er skribent på Musiklæreren - tidl. Dansk Sang - fagmagasinet for musikundervisere i grundskolen.
Jeg har fx skrevet om Projekt Sangglad, som er en certificering af daginstitutioner, der arbejder målrettet med sang i dagligdagen.
Læs mere: sangglad.dk
Jeg har fx interviewet Mette Spange Albertsen, som på det tidspunkt var Børne- og Undervisningsministeriets konsulent for Musikfaget.
Dansk Sang Digital er en digital portal for musikundervisning i grundskolen.
Jeg er forfatter på portalen og har fx skrevet aktiviteter og undervisningsforløb i fx folkemusik og storytellerpunk.
Desuden er jeg materialeproducent og bearbejder analoge materialer til digitale forløb og uploader dem via Filmaker Pro database.
Musikfaget er en interaktiv portal med undervisningsmaterialer, tekster og aktiviteter inden for kategorierne sang, sammenspil, dans og bevægelse, genrekendskab og instrumenter. Desuden indeholder Musikfaget årsplaner og undervisningsforløb til 4. -6. klasse. Alle årsplaner og forløb er opbygget efter Fælles Mål.
Jeg har skrevet forløb til både mellemtrin og indskoling.
Jeg har skrevet Staveregler og Staveregler 2.
Staveregler er træningsbøger. I kapitlerne behandles de emner, som erfaringsmæssigt er svære og giver irriterende og unødvendige fejl i stavningen.
Staveregler lægger op til elevens selvstændige arbejde med sproget. Den justerede retstavningsprøve vægter en høj grad af sprogforståelse og evne til at orientere sig i Retskrivningsordbogen.
De 22 opgaver lægger op til træning af sproget og til fordybelse i de teoretiske afsnit. Staveregler giver mulighed for både klasseundervisning og differentierede valg ud fra den enkelte elevs behov.
Lærervejledningen indeholder facit til opgaver og øvelser samt 22 kopisider med supplerende øvelser. Udkommet som digital ressource.
Fra 8. klasse. Nu udkommet i 13. oplag.
Staveregler er opdateret til nyeste version af Retskrivningsordbogen.
Dansklandskabet, som jeg har skrevet i samarbejde med andre forfattere, er et 100 % digitalt dansksystem.
Dansklandskabet består af 20 forskellige lokaliteter, som eleverne kan gå på opdagelse i. Hver lokalitet har en hovedfigur, der introducerer eleverne for en række oplevelser og opgaver. I alt er der omkring 500 opgaver i systemet, der opfylder Fælles Mål for danskfaget i 1. - 4. klasse.